I. PENDAHULUAN
Didalam menulis sejarah Islam, telah
menjadi kebiasaan untuk memulakannya dengan tinjauan terhadap politik, ekonomi,
social dan keadaan agama kaum Arab pada permulaan seruan Muhammad terhadap
misinya sebagai Pesuruh Allah. Ini adalah konvension [kaedah] kedua ahli
sejarah yang pertama adalah penerangan terhadap geografi daerah tersebut]. Kami
harus juga patuh pada konvension ini, dan akan menyatakan secara ringkas
keadaannya secara am di tanah Arab pada penghujung tahun ke enam dan dipermulaan
tahun ke tujuh A.D
II.
RUMUSAN MASALAH
a.
Keadaan
Geografis Ditanah Arab.
b.
Keadaan
politik Ditanah Arab.
c.
Kondisi
Ekonomi Di Tanah Arab.
d.
Kondisi
social Ditanah Arab
e.
Sistem
Kepercayaan dan Kebudayaan keberagamaan
III.
PEMBAHASAN
A.
Keadaan Geografis Di Tanah Arab.
1.
Sinopsis
Geografi Semenanjung Arab.
Telah
menjadi satu kaedah ahli-ahli sejarah untuk memulakan sejarah sesuatu daerah
dengan geografinya. Mereka melakukan itu disebabkan sebagian dari drama sejarah
itu dilakonkan dipentas geografi kawasan tersebut dan sebagian lagi disebabkan
oleh faktor yang dinamakan geopolitik yaitu faktor yang mempastikan dengan
keadaan geografinya. Telah dikatakan bahawa bukan institiusi sahaja, tetapi
juga geografi, cuaca dan banyak lagi elemen yang bercantum lalu membentukkan pengaruh
yang akan dilakukan berterusan dari generasi ke generasi; membentuk peribadi
individu dan juga ummah, dan keperibadian inilah yang memainkan peranan utama
didalam membentuk sejarah mereka[1].
Semenanjung Arab adalah buaian Islam. Islam telah dilahirkan, dan
membesar didalamnya dan telah menjadi cukup dewasa apabila ia keluar darinya.
Didalam kota-kota Arab inilah, Makah dan Madina, pengenalan kepada klasikal
Islam berkisar, dan Islam benar-benar hidup. Maka sedikit gambaran mengenai
geografi Arab adalah perlu untuk memahami akan alunan sejarahnya.
Tanah Arab sama seperti kawasan-kawasan lain, mempunyai suatu sifat
yang akan membentuk dan mengubah orang-orang yang hidup didalamnya atau
bergerak melaluinya. Ia adalah satu kawasan yang keras, ganas dan kejam,
begitulah keadaannya, sehinggalah minyak ditemui didalam buminya, ia selalu
mencabar segenap kekuatan manusia untuk terus hidup. Untuk berterusan hidup
[survival] dikawasan ini bergantung kepada kebolehan diri untuk berubah
mengikut perubahan yang berlaku disekitarannya.
Bertentangan dengan anggapan orang ramai, Tanah Arab bukan semuanya
padang pasir yang gersang. Ia mempunyai berbagai rupa dan bentuk pada
permukaannya, rupanya yang jelas adalah pasir yang membakar, gunung-gunungnya
yang ungu, lembahnya yang dalam serta sempit dengan tebing-tebingnya yang
tinggi tidak teratur, puncak yang tajam dengan bentuknya yang ganjil serta
langitnya yang berwarna tembaga, batu batannya yang mudah pecah, dataran
batu-apinya yang berwarna putih, rupa geometrik batunya yang berbentuk kon,
berterusan perpindahan pasir, takungan air, tasek dan taman-tamannya.[2]
Walaupun kebanyakan dari permukaannya yang tandus dan gersang, bumi
Arab mempunyai banyak tempat-tempat yang indah untuk digambarkan. Ia mempunyai
irama dan kecantikannya tersendiri – kecantikan susunan jalinan pasirnya yang
seperti ombak lautan yang sentiasa bergerak. Alunan pasir ini dapat dilihat
sejauh mata memandang, di dalam keheningan dan kegersangannya. Cahaya mentari
memancarkan sisik-sisiknya yang terang dipasir, dan angin pula membuat lakaran
yang ‘aneh’, ‘pasti’ dan ‘abstrak’ padanya untuk seketika sebelum ia
dimusnahkan kemudiannya. Angin telah mencipta, memusnah dan mencipta keindahan
itu semula. Dan keindahan ini telah melambangkan ketidak kekalan di dalamnya,
di lahirkan ditanah yang gersang untuk tidak dinikmati seketika, dan kemudian
menghilang dengan tidak diketahui. Di dalam padang pasir yang luas ini,
lanskapnya selalu berubah, terus menerus menerima pembaruan, dengan berbagai
rupa, sentiasa bergerak dari tempat ketempat. Pasir dapat dilonggokan menjadi
sebuah bukit setinggi 150 meter tinggi. Ini bergantung pada kelajuan dan arah
angin dan bukit pasir ini mempunyai berbagai bentuk, seperti bulan sabit atau
banjaran bukit yang selari atau berupa piramid, yang dipanggil gunung pasir.
Jika padang pasir mempunyai berbagai rupa, ia juga mempunyai banyak
ragam, dan kebanyakannya tidak dapat diramalkan. Disatu ketika aman damai dan
hening diketika yang lain mengganas, dan merbahayakan seperti ombak dilautan.
Keseluruh kafilah, manusia, unta dan kuda, kesemuanya boleh hilang ditelan
ribut pasir yang lapar lagi ganas ini.
Ribut pasir ini
boleh berlaku selama beberapa hari, matahari, bulan, bintang, dan pemandangan
semuanya hilang, yang tinggal hanya putaran pasir yang berterbangan, yang
membuat lapisan demi lapisan pasir dipermukaannya. Di musim panas pula,
matahari tegak boleh menjadikan ribut pasir panas membakar, dengan itu padang
pasir telah menjadi cantuman dua elemen – panas dan pasir. Adakalanya ribut
pasir diikuti oleh hujan sejenak, ini akan memaparkan ‘dua pelangi’, pelangi
yang cukup sempurna merangkumi pelangi yang kecil. Begitulah, ketakutan dan
kecantikan hadir bersama di dalam ‘putaran kehidupan’ di padang pasir.[3]
Tetapi dengan ini
semua, dan kekal selamanya, padang pasir telah tinggal terasing, sunyi, ganas,
menakutkan dan kekal di dalam keheningan yang luas. Sebilangan manusia percaya
bahawa padang pasir mempunyai misterinya tersendiri yang boleh memberi kesan
kepada manusia. Dengan berlatar belakang inilah Arab – putera padang pasir –
memainkan peranan hidupnya.
Bumi Arab adalah semenanjung yang terbesar didalam dunia, tetapi
orang-orang Arab sendiri memanggilnya Jazirat-ul-Arab [kepulauan Arab], yang
mempunyai pengertian perkataannya sebenar. Dilingkungi dibahagian Timur dengan
Telok Parsi, di bahagian Selatan, Laut Arab dan dibahagian Barat, Laut Merah
dan dilingkungi dibahagian Utara dengan ‘lautan pasir’ Padang Pasir Syria.
Di dalam lingkaran garisan luar, Arab berupa segiempat dengan
keluasan 1.2 juta batu persegi. Dari persisiran Laut Merah bermula dari Teluk
Aqaba di Utara ke Bab-el-Mendeb di Selatan, adalah 1200 batu panjang; dan jarak
dari Bab-el-Mendeb di Barat ke Ras-el-Hadd di Timur jauhnya lebih kurang sama
Dalam rupa bentuk, tanah Arab adalah dataran tanah tinggi yang rata
meninggi sedikit dari Timur ke Barat. Melainkan Yaman dan lembah-lembah yang
bertaburan di bahagian Barat banjaran gunung, selebihnya bumi Arab adalah berpasir
atau berbatu, kering dan gersang.
B. Keadaan Politik di Tanah Arab
Keadaan yang paling terlihat
cara hidup berpolitik orang Arab sebelum Islam adalah “ketiadaan organisasi
politik dalam bentuk apa pun”. Dengan pengecualian negara Yaman di barat-daya,
tidak ada satu bahagian pun di semenanjung Arab yang mempunyai kerajaan
pemerintah diketika itu, dan kaum Arab tidak pernah mengakui bentuk penguasaan
selain dari kuasa yang dimilikki oleh ketua-ketua suku kaum mereka.
Bagaimanapun kuasa yang ada pada ketua-ketua suku kaum bergantung kepada
keperibadian dan personaliti yang lebih condong kepada moral dari politik.
Pelajar sejarah
moden merasa sungguh pelik bahawa orang Arab dapat hidup dari generasi ke
generasi, dari abad ke abad, tanpa mempunyai kerajaan dalam bentuk apa pun.
Oleh kerana tidak mempunyai kerajaan, maka tidak terdapat bentuk peraturan dan
perundangan. Inilah cara hidup mereka. Di dalam kejadian dimana jenayah telah
dilakukan, kumpulan yang teraniaya akan bertindak sesuka mereka dan cuba
mendapatkan ‘keadilan’ dari kumpulan yang melakukannya. Sistem ini kerap
membawa kepada kejadian yang amat zalim.
Jika terdapat
orang Arab menahan diri [bersabar], ini bukanlah disebabkan dari keraguan
terhadap persoalan sama ada dia benar atau salah, tetapi kerana takut akan
terjadinya tindakan pembalasan atau dendam. Dendam selalunya akan melibatkan
kepada semua generasi Arab. Oleh kerana tidak adanya polis, mahkamah atau
hakim, maka perlindungan dari musuh hanya boleh didapati dari suku kaum sendiri.
Suku kaum mempunyai tanggung jawab untuk melindungi ahlinya, walaupun jika
ahlinya telah melakukan kesalahan. Perasaan perkauman adalah yang lebih utama
dari etika. Sesuatu kaum yang gagal melindungi ahlinya akan menerima nama yang
buruk, dicela, dan dihina. Etika tidak mempunyai apa-apa peranan bagi orang
Arab.
Oleh kerana
orang-orang Arab tidak mempunyai kerajaan, dan naluri mereka yang selalu
menentang segala bentuk perlembagaan dan undang-undang, maka mereka sentiasa
terikat dengan peperangan. Perang adalah sesuatu yang kekal di dalam masyarakat
Arab. Kawasan padang pasir hanya boleh menampong jumlah manusia yang terhadap
sahaja, maka peperangan diantara suku-suku kaum telah dapat mengekalkan kawalan
bilangan pertumbuhan manusia. Tetapi orang-orang Arab tidak melihat peperangan
ini membawa kepada alasan yang tersebut itu. Bagi mereka, peperangan adalah
untuk menghabiskan masa, atau satu bentuk penampilan yang bahaya, atau satu
bentuk pementasan perkauman yang dibiayai oleh mereka-mereka yang profesonal,
yang mengukur menurut etika keperwiraan dizaman silam, sedang para ‘pemerhati’
akan memberikan sorakan. Orang-orang Arab tidak berhajat kepada keamanan yang
berpanjangan, maka peperangan memberikan mereka satu jalan keluar dari
pekerjaan seharian yang membosankan, cara kehidupan dipadang pasir. Dari itu
mereka dapat merasakan kesenangan dari pergelutan bersenjata. Peperangan dapat
memberikan mereka peluang untuk menunjukkan kecekapan mereka di dalam memanah,
berpedang dan menunggang kuda dan dalam peperangan juga mereka dapat
menonjolkan diri sebagai wira serta dalam masa yang sama memenangi kehormatan
dan sanjungan dari suku kaum mereka.
Suku kaum Arab yang tidak tinggal tetap sering menyerang
kafilah-kafilah dan tempat penginapan yang kecil diseluruh semenanjung. Banyak
kafilah dan tempat penginapan ini yang mendapat perlindungan dari serangan suku
kaum tersebut dengan membayar sejumlah uang dengan tetap.
Adalah
penting untuk kita mengetahui dengan fakta sebenar bahawa pada permulaan lahirnya
Islam tidak terdapat beberapa bentuk kerajaan pada peringkat apa pun di bumi
Arab, dan fakta ini juga mungkin telah menyebabkan kepada bangkitnya Islam itu
sendiri. Dengan ketiadaan beberapa bentuk kerajaan walaupun dalam bentuk yang
paling asas, adalah suatu fenomena yang luar biasa yang telah dirakam dan
diulas oleh kebanyakan penulis barat, diantara mereka:
Penduduk tanah Arab terbagi kepada
dua kumpulan, yang tinggal tetap dan bergerak. Hijaz dan Selatan Arab ditaburi
dengan pekan-pekan kecil dan sedikit bandar. Selebihnya; di Semenanjung tanah
Arab mempunyai bilangan penduduk yang berubah-ubah, mereka terdiri dari
Badouin. Mereka adalah manusia yang ketinggalan didalam ketamadunan dan juga
politik, punca kekacauan dan juga ketakutan bagi penduduk tetap. Mereka hidup
sebagai lanun padang pasir, dan amat terkenal dengan kebengisan dan taat
terhadap suku kaum tertentu.[4]
Suku kaum yang
lebih terkemuka telah menunjukkan penguasaan mereka ditempat-tempat yang
tertentu. Di Makah orang yang berkuasa adalah Quraysh, di Yathrib orang yang
berkuasa adalah kaum Arab dari suku Aus dan Khazraj, dan kaum Yahudi dari suku
Nadheer, Qaynuqa dan Qurayza. Suku Quraysh di Makah menganggap diri mereka
lebih mulia dari Badouin, tetapi orang badouin berpuas hati dengan memanggil
mereka penduduk pekan yang tidak lebih dari ‘bangsa penjaga kedai’
Semua Arab
terkenal dengan peribadi yang tertentu, seperti sombong, takbur, ganas dan
teramat suka merampas. Kesombongan adalah sebahagian dari punca kegagalan
mereka untuk menubuhkan sebuah kerajaan sendiri. Mereka tidak punya disiplin di
dalam politik, sehinggalah bangkitnya Islam, mereka tidak pernah mengakui siapa
sebagai penguasa dibumi Arab.
Mereka mengakui
kepimpinan seseorang selagi dia boleh memandu mereka kekancah peperangan dan
ketaatan boleh didapati dengan janji memberikan bahagian yang memuaskan dari
hasil yang diperolehi, dan kepimpinan itu
akan berakhir dengan tamatnya ekpedisi tersebut.
2.
Pertanian
Sayur-sayuran
amat kurang disebabkan oleh kekurangan hujan dan disebabkan juga kandungan
garam yang tinggi ditanahnya. Pepohonan kurang melainkan pokok-pokok renEK.
Kesemua tumbuhan terpaksa menyesuaikan dengan keadaan padang pasir untuk hidup.
Pokok
kurma tumbuh dimana terdapat air. Ianya adalah tanaman utama dan penting disemenanjung
Arab. Kurma adalah makan asli bagi kebanyakan Arab, dan pokoknya memberikan
hasil sampingan seperti kayu dan barangan yang lain. Pohon tamarisk dan acacia
terdapat juga dibanyak bahagian negara ini.
Bijiran
utama Arab adalah gandum, barli, oat, jagung dan sekoi. Kopi tumbuh di Yaman;
kapas tumbuh dengan banyaknya di Yaman dan Oman. Buah mangga telah dihasilkan
dengan jayanya ditempat aliran air Al-Hasa di dalam kawasan Arab Saudi, dan
pokok kelapa hidup di Oman. “Hutan yang terdapat diTanah Arab adalah rumpunan
pokok renek yang hidup ditanah tinggi Yemen. [5]
C.
Keadaan Ekonomi.
Secara ekonomi,
kaum Yahudi lebih maju dari Arab. Mereka adalah tuan tanah yang terbaik di
Hijaz, dan mereka juga peladang yang terbaik diseluruh negara. Mereka adalah
perintis-perintis industri yang ada dikala itu, dan berbangga diri dengan
monopoli mereka terhadap industri persenjataan.
Penghambaan adalah
intitusi ekonomi bagi orang arab. Hamba-hamba lelaki dan wanita telah dijual
dan dibeli seperti binatang, dan mereka merupakan golongan yang paling tertekan
di dalam masyarakat Arab.
Golongan yang
paling berkuasa dikalangan Arab terdiri dari kapitalis dan peminjam uang.
Faedah yang dikenakan terhadap sesuatu pinjaman amatlah tinggi, dan dirangka
khas supaya yang kaya bertambah kaya dan simiskin menjadi miskin.
Kota-kota negara
Arab yang termashor adalah Makah dan Yathrib, kedua-duanya di Hijaz. Warga Makkah
kebanyakkannya adalah saudagar, pedagang dan cheti. Khafilah mereka menuju ke
Syria dimusim panas dan di musim sejuk ke Yaman. Mereka juga menuju ke Bahrain
di Timur dan ke Iraq di Timur laut. Perdagangan berkhafilah ini adalah asas
bagi ekonomi Makah, dan organisasinya memerlukan kemahiran, pengalaman dan juga
kebolehan yang mencukupi.
Peminjam wang
biasanya mengambil satu dinar bagi setiap dinar, dan satu dirham bagi setiap
dirham, dalam perkataan lain 100% faedah. Didalam Quran 3:130 Allah berkata orang-orang
yang beriman janganlah kamu mengamalkan riba berlipat kali ganda.’ Ini
boleh bermaksud bahawa faedahnya 200% atau mungkin 400% yang diminta. Perangkap
riba, dari pedagang Makkah tidak sahaja menjebak penduduk dan suku kaum yang
didalam kota, malah dari ahli suku kaum Badouin Hijaz juga, yang aktif didalam
perniagaan di Makkah.
D. Keadaan Sosial
Masyarakat Arab
adalah yang dikuasai oleh lelaki. Wanita tidak mempunyai status apa-apa selain
dari objek nafsu. Jumlah wanita yang boleh dikahwini oleh lelaki tidak ditetapkan.
Apabila seorang lelaki mati anak lelakinya ‘mewarisi’ kesemua isteri-isterinya
melainkan ibunya sendiri. Adat yang zalim bagi kaum Arab adalah untuk menanam
bayi perempuan mereka hidup-hidup. Walaupun jika seorang Arab tidak berhajat
untuk menanam bayi perempuannya, dia masih perlu menegakkan ‘kehormatan
tradisi’ tersebut, kerana tidak tahan menanggong tekanan dari masyarakat
sekeliling.
Mabuk adalah satu
tabiat yang biasa bagi orang Arab. Dalam keadaan mabuk mereka berjudi. Mereka
adalah kaki botol dan kaki judi. Perhubungan diantara lelaki dan wanita terlalu
bebas. Ramai wanita yang menjual diri untuk sara hidup, oleh kerana tiada lain
yang dapat mereka lakukan. Wanita-wanita ini menaikan bendera dirumah-rumah
mereka, dan mereka digelar ‘wanita bendera.’
Sayyid Qutb dari Mesir didalam bukunya, petunjuk sepanjang jalan, diterbitkan
oleh International Islamic Federation of Student Organization, Salimiah, Kuwait
dalam tahun 1978 [ms 48, 49] telah menyebutkan dari ahli hadith yang terkenal,
Imam Bukhari pada perkara institusi perkahwinan di tanah Arab sebelum Islam
seperti berikut:
Telah berkata
Shihab [az-Suhri]: ‘Urwah b. az- Zubair memberitahu dirinya bahawa Aishah,
isteri Rasul Allah, memberitahu dirinya [Urwah] bahawa perkawinan dimasa jahiliah ada empat macam:
1. Pertama adalah perkawinan mereka sama
seperti dihari ini, dimana seorang lelaki memberi izin warisnya atau anak
perempuan nya kepada seorang lelaki lain, dan lelaki itu memberikan mas kawinnya
kepada wanita itu lalu mengawininya.
2. Satu lagi cara dimana seorang lelaki
berkata kepada isterinya yang telah bersih dari haidnya, ‘Hantarkanlah
isterinya kepada N dan minta dia lakukan hubungan kelamin dengannya,’ si suami
maka menjauhkan diri dari isterinya, sehingga nyatalah si isteri telah hamil
dengan perhubungan yang sedemikian dengan lelaki tersebut. Apabila nyata yang
si isteri telah hamil, maka sisuami bolehlah membuat hubungan dengan si isteri,
jika dia berhajat. Perbuatan si suami ini tidak lebih dari menghajatkan
keturunan yang kenamaan. Perkahwinan seperti ini dinamakan nikah al-istibda,
perkawinan yang menghajatkan bersekedudukan.
3. Cara yang satu lagi pula adalah
sekumpulan lelaki yang jumlahnya kurang dari sepuluh orang, yang biasa
berkunjung kerumah seorang wanita dan kesemua mereka ada melakukan hubungan
kelamin dengan wanita tersebut. Jika wanita itu hamil dan melahirkan anak, dan
setelah beberapa hari dari kelahirannya, wanita itu akan memanggil kesemua
lelaki tersebut, dan kesemua mereka tidak boleh menolak. Apabila kesemua mereka
telah hadir, wanita itu akan berkata, ‘Kamu semua telah tahu akan hasil dari
perbuatan kamu; kini aku telah melahirkan anak, dan anak ini adalah kepunyaan
X,’ – menyebutkan nama sesiapa yang dia hajati. Maka bayi itu menjadi
kepunyaannya, dan lelaki itu tidak boleh membantah.
4. Cara yang keempat adalah apabila ramai
lelaki datang mendapatkan seorang wanita, dan ia tidak menjauhkan dirinya dari
mana-mana lelaki yang datang kepadanya. Wanita-wanita seperti ini adalah
baghaya [pelacur]. Mereka meletakkan bendera dipintu-pintu sebagai isyarat.
Setiap yang berhajat tidak ditolak. Jika seorang dari wanita itu melahirkan
anak, mereka semua akan datang mendapatkan wanita tersebut seraya memanggil
seorang ahli firasah [pakar menentukan apa yang ada pada tanda-tanda dibadan].
Maka bayi itu akan diberikan kepada lelaki yang dikatakan bapa kepadanya, dan
tiada bantahan yang berlaku.
Apabila
Muhammad [saw] datang dengan mengatakan yang benar, baginda telah menghapuskan
kesemua cara perkahwinan jahiliah melainkan apa yang diamalkan sehingga kehari
ini[6].
E. Kaedah Beragama Di Tanah Arab Sebelum Datangnya Islam
Sejarah Arab
sebelum datangnya Islam telah dikenali sebagai zaman jahiliah. Dilihat dari
segi kepercayaan dan amalan orang-orang Arab ini maka jahiliah adalah nama yang
bersesuaian. Orang-orang Arab penyembah bermacam-macam jenis agama yang boleh
dibahagikan kepada beberapa kategori.
1.
Penyembah
berhala atau musyirik. Kebanyakkan dari mereka adalah penyembah berhala. Mereka
menyembah banyak patung-patung, dan setiap kaum mempunyai patung atau berbagai
patung mereka sendiri. Mereka telah menjadikan Kaaba di Makkah, yang mana
menurut tradisi telah dibina oleh Nabi Ibrahim dan anaknya Ismail, dan telah
diserahkan oleh mereka berdua untuk kepentingan Tuhan yang Esa, kini menjadi
rumah untuk sebanyak 360 berhala-berhala dari batu dan juga kayu.
2.
Atheis.
Kumpulan ini terdiri dari mereka-mereka yang materialis yang berkepercayaan
bahawa dunia ini adalah kekal.
3.
Zindigs.
Mereka ini dipengaruhi oleh doktorin Farsi yang menganggap bahawa
segala-galanya berganding. Mereka percaya bahawa adanya dua tuhan yang mewakili
dua kuasa yang baik dan jahat atau terang dan gelap, dan keduanya telah terikat
oleh pergelutan untuk berkuasa yang tiada akhirnya.
4.
Sabines.
Mereka menyembah bintang-bintang.
5.
Yahudi.
Apabila Roman menghancurkan Jerusalem ditahun A.D 70 dan menghalau keluar
yahudi dari Palestine dan Syria, kebanyakkan mereka menjumpai tempat kediaman
yang baru di Hijaz Arab. Dibawah pengaruh mereka ramai Arab telah bertukar
menjadi yahudi. Pusat mereka yang kuat adalah di Yathrib, Khayber, Fadak dan
Umm-ul-Qura.
6.
Kristian.
Roman telah menukarkan suku kaum Ghassan di Utara Arab kepada kristian.
Beberapa puak dari suku Ghassan telah berpindah dan tinggal di Hijaz.
Dibahagian Selatan pula, terdapat ramai kristian di Yaman dimana agama tersebut
telah dibawa oleh penjajah dari Ethiopia. Pusat mereka yang kuat adalah di
Najran.
7.
Penyembah
Tuhan yang Esa. Terdapat kumpulan yang kecil penyembah Tuhan yang Esa di Tanah
Arab pada permulaan kedatangan Islam. Ahli-ahlinya tidak menyembah berhala, dan
mereka adalah pengikut Nabi Ibrahim. Ahli dari keluarga Muhammad, bakal Rasul,
dan Ali ibn Abi Talib, bakal Khalifah, dan kebanyakkan dari suku kaum mereka –
Banu Hashim – tergolong dalam kumpulan ini.
IV.
KESIMPULAN
Banyak hal yang terdapat dizaman pra islam di arabi yaitu adalah
salah satu kebudayaan bangsa arab yang yang mementingkan kepuasan diri mereka
yang sehingga siapa yang berkuasa pada saat itu maka merekalah yang dihormati.
Banyak pula para wanita dizaman itu yang tertindas hanya dianggap sebagai
pemuas nafsu dan pekerja didalam saja tanpa sedikitpun diberi kelonggaran dalam
kesehariannya, begitu pula politik arab yang begitu licik yaitu Keadaan yang
paling terlihat cara hidup berpolitik orang Arab
sebelum Islam adalah “ketiadaan organisasi politik dalam bentuk apa pun”.
Dalam hal social dan ekonomi banyak bangsa arab yang membudidayakan
system riba yaitu mengambil keuntungan sebanyak-banyaknya. Demikianlah mungkin
yang bisa kami sedikit jelaskan pada pemaparan “Pra Islam Ditanah Arab”.
V.
REFERESNSI
Tidak ada komentar:
Posting Komentar